ja juf, nee juf - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lara Hermse - WaarBenJij.nu ja juf, nee juf - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lara Hermse - WaarBenJij.nu

ja juf, nee juf

Door: Larissahermse

Blijf op de hoogte en volg Lara

14 Juli 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Alles gaat zo snel hier! Iedere dag leer ik nieuwe mensen kennen en maak ik nieuwr dingen mee. De tweede dag op stage komt er een meisje naar mij toe met eem schriftje, ze laat het aan mij zien, ik vraag haar wat het is en ze zegt: u moet invallen juf en tekenen als u dan kunt. Dus ik plaats mijm krabbel en bedank haar... Nee juf zegt ze ook nog hier en hier en hier! Hahaha ik moest even 5 lessen invallen. Tsja twee uur wiskunde. Dammen met de klas vond ik ook wel passen ;) en x en y berekeningen gemaakt. Super grappig was het. Daarna geschiedenis en nog gewoin met de kinderen gekletst. Op het einde van de dag moest ik bidden met de klas maar tsja in het Nederlands kan ik dat al niet dus laat staan in het Hindi. Het liefste meisje van de klas kwam voorbidden en een jongetje telde af zodat iedereen tegelijk ging. Zo sweet! Alle leerlingen antwoorden met twee woorden, ja juf, nee juf. Ze zijn heel erg verlegen als ze iets fout doen en durven het ook niet hardop toe te geven. De rol van de docent is echt anders dan in Nederland. Ik heb er moeite mee...

De boeken die ze gebruiken zijn uit Nederland uit 1978 dat doet mij echt pijn op een bepaalde manier. De juiste middelen ontbreken simpelweg gewoon.

De docenten vonden mij zielig drie kwartier op de fiets en nu mag ik met het docenten busje mee! Zo fijn!

In de middag ben ik spontaan bij een collega blijven eten, een hele lieve vrouw met een dochtertje van 10. Ik zet mijn fiets bij hun achter de poort als ik het busje pak zodat hij veilig staat.
Hier in Suriname gaan mensen er vanuit dat je mee eet als je ergens bent. Ze laten je nooit zonder eten gaan want je reis kan nog lang en zwaar zijn dus moet je voorbereid zijn. De mensen zijn zo extreem gastvrij en gul. Ik zorg nu zelf ook altijd dat ik iets bij me heb om te delen :) het voelt ook prettig om samen te eten en te drinken en te delen wat je hebt.
Gek eigenlijk dat we in Nederland zo individueel geworden zijn....
Hier moet je ook meer omdat het leven wat onzekerder is. Is er werk of geen werk en daar hangt weer vanaf of je geld hebt.

Ik ga weer stoppen want we gaan naar colakreek! De naam komt door de kleur van het water... Vanmorgen hebben we een dolfijnentour gedaan super vet! Fotos komen snel!

Er volgt snel meer over alles wat ik gister weer meegemaakt heb!

Dikke kus vanuit het zon overgoten Suriname!

  • 14 Juli 2012 - 17:17

    Rhea:

    Hee Lara,
    leuk om te lezen hoe je het daar vergaat! Kan me voorstellen dat je behoorlijk moet wennen aan de positie van docent daar! Neem het mee naar je docentschap hier, dat doet je weer groeien!
    Geniet ervan!
    Groetjes Rhea

  • 15 Juli 2012 - 17:24

    Femke Knoops:

    Leuk Lara wat je allemaal meemaakt!!
    Ik ben zelf net klaar met mijn Spaanse cursus en begin morgen met mijn vrijwilligerswerk! Ben benieuwd!!
    Jij veel plezier nog!
    x

  • 15 Juli 2012 - 18:27

    Anette Claerhoudt:

    Wat heerlijk om op mijn vakantie in Frankrijk van jouw verhalen te genieten! Blijf je volgen hoor!

  • 17 Juli 2012 - 14:54

    Willy En Janjan:

    Hallo Lara, je zult mijn mail wel hebben ontvangen. Ik heb denk ik de fout ontdekt. n.l. naam invullen. Je weet het, heb ik niet gedaan. Dus bij deze poging nr. 4. Wij lezen dat het je wel bevalt daar, geniet er maar van.
    Maar je moet die zwarte kindjes geen slechte dingen leren , hoor!!!
    Verder gaat hier ook alles goed, alleen regen, regen en nog eens regen en 18 gr. Dat is bij jou wel anders. Niet aanbranden!!!!!!!!en ook niet verbranden. Zeggen ze daar nog, "te erg toch" en "weet je"
    Leuk toch. Geniet er maar van, wij volgen je op de voet, kijken al weer uit naar het volgende verslag.Groetjes en een dikke kus. van Willy en Janjan

  • 22 Juli 2012 - 20:06

    De Hele Familie:

    Hè lala, vanuit Frankrijk de groetjes van ons allemaal. Wij hopen dat je het leuk hebt gehad in de jungle. Wij hebben net met z'n vieren heerlijk gegeten in narbonne plage. X ons

  • 22 Juli 2012 - 20:06

    De Hele Familie:

    Hè lala, vanuit Frankrijk de groetjes van ons allemaal. Wij hopen dat je het leuk hebt gehad in de jungle. Wij hebben net met z'n vieren heerlijk gegeten in narbonne plage. X ons

  • 23 Juli 2012 - 22:05

    Mandy:

    Heeey! Hahaha die jungle is wel erg grappig! Achteraf dan;) Ik hoor je zeggen "koning van de jungle..." maar volgens mij is het meer de hyena van de jungle (lion king hyena die in de doorns beland). Maar klinkt erg tof allemaal! Kan niet wachten totdat ik een keer zo'n reis meemaak:)
    Nogmaals veel plezier! en ik heb me eindelijk aangemeld voor je verslagen! Dus ik blijf op de hoogte!

    Baaj baaj! No Spang!;) Mandy

  • 24 Juli 2012 - 14:59

    Nicke:

    Wow super vet allemaal laar! Klinkt echt super gaaf en blabla dikke ervaring....ben echt (op een positieve manier) jaloers op je man! Gelukkig schijnt de zon hier nu eindelijk ook dus voelt het hier nu ook een beetje tropisch..op het zeiknatte na dan haha....
    Geniet en we spreken elkaar op skype! Oh ik ga morgen ook kamperen trouwens gehe..in woerden..dus..niet zo denderend allemaal maar toch leuk.

    box nicke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lara

traveling - hiking - snowboarding - surfing - horseriding - reading - writing - teacher geografie

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 7621

Voorgaande reizen:

22 April 2016 - 09 Mei 2016

Studiereis Zuid-Afrika

07 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Sufing at Taghazout

26 December 2015 - 02 Januari 2016

Snowboard vakantie Les Deux Alpes

26 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Surfvakantie zomer 2015

02 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

het laatste stukje van mijn studie tot docent AK!

Landen bezocht: