Schildpadden op Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lara Hermse - WaarBenJij.nu Schildpadden op Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lara Hermse - WaarBenJij.nu

Schildpadden op Matapica

Blijf op de hoogte en volg Lara

27 Juli 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo Iedereen,

Weer een berichtje! Ik heb een reuze schildpad gezien op Matapica een heel mooi strandje aan de Atalantische Oceaan. Aan de ene kant van het strand ligt de Oceaan en aan de andere kant een moerasland.
Hier moesten we eerst doorheen om op het strand te komen. We zaten in een kleine smalle Surinaamse boot. Soms moest tussen het varen door de boot opgetild worden omdat het anders vast zou komen te zitten tussen de planten in het water.

Op de heenweg dacht ik ineens een beertje in de boom te zien, een kleine luiaard.. Dus we stopte, de boot werd gekeerd en we gingen kijken. Maar het bleek een termieten nest te zijn dat in de vorm van een klein beertje in de boom hing. Iedereen ging kapot van het lachen natuurlijk... naja, stel dat het wel zo was geweest dan hadden we dat moeten missen! :P

Het was gezellig met Marieke, Aimee, en Maartje daarnaast waren Fred en Marcel ook mee om ons te brengen, we hadden de reis bij Fred geboekt.

Eenmaal op het strand hebben we heerlijke roti gegeten die al kant en klaar meegenomen was, jum jum! Toen het eten op was moesten we heel snel onszelf in gaan smeren en lange broeken en shirts aan gaan trekken want het strand zat binnen 5 minuten (en dit is geen grap) vol met muggen! Het waren er zo veel en ze waren zo agressief dat het eng was. We gilde en rende wat rond ondertussen elkaar en jezelf insmerend met muggen spul. Samen plassen, eentje ging plassen en de ander spoot de muggen aan de achterkant dood. Het was niet leuk!

Toen iedereen aangekleed was zijn we gaan lopen, het was een flinke tocht over het strand. Ze zeiden 8 kilometer maar voor mijn gevoel was het veel meer. Omdat je laagjes kleding aan moest zweette ik mezelf kapot (mijn uitrusting bestond uit een trainingsbroek, shirtje, jurkje, vestje en regenjas, sjaal en een pet).

Maar uiteindelijk zagen we er een! De zogenaamde soepschildpad (geen idee waar de naam vandaan komt... ik wil het ook niet weten denk ik). Ze was op het strand een gat aan het graven om haar eitjes in te leggen. We moesten op een afstand wachten totdat ze bezig was met het leggen van eieren. Dan is ze in een soort van trance en kun je dichtbij komen. Ik heb de hele Surinaamse bevalling op video!!! Het was zo indrukwekkend. Ik heb de schildpad aangeraakt. Ze voelde zacht op haar schild, niet ruw, maar het was wel een hard schild.
Zo mooi! Het was echt heel gaaf en zeker de moeite waard om door de muggen gestoken te worden.

Wat ook indrukwekkend was was de rotte lucht van een dode schildpad. Het grote dier lag in de branding weg te rotten. Ze had geen poten meer en de kop was er af. Ze was in de netten van vissers terecht gekomen en zo zijn de stukken er af gesneden....

• 28 Juli 2012 - 08:43

Willy En Janjan:

Hallo Lara

Ja, wat moet je hier nou van zeggen. Wij verslinden jou verhalen. Wat een avontuur.Nogmaals, van wie heeft ze het??? Dat is heel wat anders dan met je campertje aan zee staan en 3 platte visjes. vangen.
    Terwijl een dode vis ook kan STINKEN en DODE ZEEPIEREN, vreselijk. Maar geweldig dat je dit allemaal kunt meemaken. Wat gaat de tijd snel he, al weer 4 weken om. Na een snik-snikhete week hier in Holland is het nu, na flink wat regen , weer gewoon 19 graden. Nog heel veel plezier daar. Je kunt al bijna een boek schrijven. Staat goed op je CV. Dan is dat laatste studiestukje ook GESLAAGD>.
    Heel veel groetjes en een dikke kus.Wij volgen.

• 30 Juli 2012 - 18:47

Pas Op!:

Dat is wel een gelukkie dat jullie ma-turtle zo aantroffen in het heetst van de strijd!
    Weer een streepje op de muur kun je wel zeggen.
    Overigens met al dat zwemmen en zo pas je op voor de Candirú visjes!
    Heel eng allemaal....
    Welk avontuur gaat volgen?

grz,
    R en M

• 06 Augustus 2012 - 18:32

Veraaa:

Waauuw ik heb even de tijd genomen om alles bij te lezen! Klinkt echt zoooo geniaal, slapen in een hangmat haha en de indrukwekkende jungletochten en zoveel nieuwe mensen ontmoeten en en en en :D echt wel super en ik wens je nog een heeeele fijne tijd! xxx