Les Deux Alpes - Reisverslag uit Les Deux Alpes, Frankrijk van Lara Hermse - WaarBenJij.nu Les Deux Alpes - Reisverslag uit Les Deux Alpes, Frankrijk van Lara Hermse - WaarBenJij.nu

Les Deux Alpes

Door: Lara Hermse

Blijf op de hoogte en volg Lara

03 Januari 2016 | Frankrijk, Les Deux Alpes

Les Deux Alpes

In de tweede week van de Kerstvakantie 2015/2016 ben ik samen met mijn vriend en zijn ouders naar Les Deux Alpes geweest. Les Deux, zoals het dorp ook wel liefkozend genoemd wordt, is een redelijk sneeuw zekere bestemming. Dit komt omdat het gebied op 3600m hoogte ligt, er is een gletsjer die zorgt dat het gebied het hele jaar van sneeuw voorzien is. Het is een groot gebied en wanneer het volledig geopend is heeft het 220km aan pistes!

De weersvoorspellingen zeiden dit jaar dat het een ramp zou worden. Geen sneeuwval en hoge temperaturen voor een skigebied. Vrienden grapte al dat we onze wandelschoenen en bikini niet moesten vergeten, maar niets was minder waar. We hebben zes dagen heerlijk kunnen skiën en snowboarden. We hebben genoten van een heerlijk zonnetje, een ski jack was ook veel te warm voor dit weer. Een aanrader is dan ook om een polyester trui te halen, deze is lekker warm, vrij waterdicht en houdt de wind redelijk tegen. Zelf heb ik het tijdens het boarden altijd snel heet, vandaar dat dit voor mij een heerlijke oplossing is. Onder de trui droeg ik af en toe een dunne fleece trui en natuurlijk een onmisbaar thermoshirt.

Het dorp Les Deux Alpes ligt aan de voet van de berg en door de grootste straten van het dorp rijdt ieder kwartier een bus om je naar de piste te brengen. Wanneer er wél veel sneeuw ligt zijn er meerdere stations open waar je “the first chair” kunt nemen. Dit was voor ons helaas niet het geval.

Budget tips
Een skipas is in dit gebied vrij prijzig. Wij kregen korting omdat we alle vier de passen in één keer afrekenden. Wanneer je met vrienden gaat kan dit dus ook voordelig zijn voor je. Stort allemaal van te voren het geld al op één rekening en betaal vanaf daar alles tegelijk.

Het eten en drinken op de pistes is erg duur, zelf een lunchpakketje meenemen scheelt veel geld. Vergeet niet vanuit thuis een broodtrommel mee te nemen want broodzakjes (niet milieuvriendelijk) zijn daar niet te koop. Wij hebben vanuit thuis ook broodjes meegenomen om daar iedere ochtend af te bakken. Ons huisje lag namelijk redelijk ver lopen van de dichtstbijzijnde bakker in het dorp. We konden de tijd beter gebruiken om te shredden!

Onze lunch bestond uit broodjes met een koude omelet: dit geeft veel energie en eiwitten zijn goed voor je als je veel aan het sporten bent. Wil je het helemaal gezond doen en low budget dan kun je natuurlijk brood vanuit Nederland meenemen. Sneetjes brood zoals in Nederland kennen ze niet in Frankrijk.

Fruit is in Frankrijk erg duur en de kwaliteit is meestal niet erg goed. Neem het mee vanuit Nederland dan ben je verzekerd van je dagelijkse vitamines.

Wat je zeker niet mag missen
Op 3520 meter vind je op de piste onder de stoeltjeslift en de 1e gondel de funiculaire. Dit is een soort treintje dat onder de gletsjer en de piste door gaat tot 3400 meter. Je kunt dit punt ook bereiken via een sleep lift. Dit is echter minder comfortabel en de rij is vaak erg lang!

Op 3200 meter ligt een funpark voor gevorderden. Wanneer je zelf niet goed genoeg bent om hier sprongen van rond de 8 meter te maken is het zeker de moeite waard om te gaan kijken naar alle waaghalzen!
Er zitten vele gezellige restaurantjes in het dorpje. Anders dan je misschien zou verwachten in Frankrijk zijn er ook lekkere pizzeria`s te vinden. Onze favoriet zat in Reu des Vikings.

Het uitgaansleven is beperkt in Les Deux Alpes, aan de grootste straat zit de Polar Pub. Dit is een Engelse pub waar het iedere avond erg gezellig is. Er wordt niet gedanst maar er zijn tafeltjes en hangplekken om gezellig te kletsen met vrienden of om nieuwe mensen te ontmoeten. Er zijn veel toeristen omdat het personeel Engelstalig is maar er komen ook veel locals omdat de sfeer erg goed is. Een tip voor de dames die wel van bier houden maar niet van de bittere variant: je kunt verschillende smaken siroop in je bier bestellen. Heel erg lekker en een echte specialiteit van de pub!

In Frankrijk is het normaal om op oudejaarsavond uit eten te gaan. In de restaurants zijn vaak bijzondere menu's, zodat ze de topdrukte aan kunnen. De prijzen zijn vaak erg hoog en de reservaties al snel vol. Wanneer het je gezellig lijkt om met deze Franse traditie mee te doen is het verstandig om op tijd een leuk restaurant uit te kiezen en te reserveren.

Ik ben benieuwd naar jullie ski/snowboard vakanties en naar jullie tips!

Groetjes Lara